Optimale klantvriendelijkheid voor uw webwinkel: drie verzending trends
De mate van klantvriendelijkheid van een webwinkel wordt door diverse factoren bepaald. Natuurlijk is de klantvriendelijkheid van een online shop afhankelijk van de bereikbaarheid van de klantenservice, de manier waarop men met klachten omgaat en de indeling van de webwinkel, maar de verzending van de webwinkel speelt ook een grote rol. Welke drie verzending trends u door kunt voeren in uw online shop voor optimale klantvriendelijkheid, leest u in dit artikel.
Trend #1: het verlagen van de verzendkosten
Webwinkels die hoge verzendkosten vragen aan hun klanten, verkopen veel minder dan webwinkels die lage verzendkosten vragen of zelfs helemaal geen verzendkosten doorberekenen. Wilt u op en top klantvriendelijk zijn en zo veel mogelijk verkopen, dan kunt u uw verzendkosten beter omlaag schroeven. Ook een must: goede retourvoorwaarden met lage kosten of zonder enige kosten, zodat retourneren gemakkelijk en goedkoop kan.
Trend #2: flexibele verzending
Consumenten willen tegenwoordig echt op hun wenken bediend worden als het om het leveren van hun aankopen gaat. Voor optimale klantvriendelijkheid en meer verkopen, is het verstandig om mee te doen met de trend van flexibele verzending. Ga bijvoorbeeld in zee met PostNL, want zij maken 24-uurs leveringen mogelijk. Of kies voor DHL, want bij deze pakketbezorger kunnen uw klanten kiezen voor een ochtend- of avondlevering.
Trend #3: Same Day Delivery
Same Day Delivery wordt niet alleen populairder, maar ook steeds goedkoper. Steeds meer consumenten maken gebruik van deze optie om hun aankopen zo snel mogelijk te ontvangen en sommige mensen bestellen zelfs alleen bij webwinkels die deze optie aanbieden. Overigens moet u deze optie wel alleen aanbieden als u dit ook echt kunt, want Same Day Delivery kan gemakkelijk falen en dit is niet de bedoeling. Faalt u met uw Same Day Delivery, dan gaat dit juist ten koste van de klantvriendelijkheid van uw online shop.