Omnichannel: een belangrijke trend voor online ondernemers
Door het grote aantal websites en webwinkels in het land, is het steeds moeilijker voor online ondernemers om de concurrentie bij te houden. Wilt u echt succesvol zijn als ondernemer, dan is het in ieder geval belangrijk om met de laatste online trends mee te gaan. Door met de laatste trends mee te gaan, is het gemakkelijker om de concurrentie bij te benen en is het zelfs mogelijk om de concurrentie een stapje voor te blijven. Ondernemers die de laatste trends op het gebied van websites en webwinkels negeren, hebben tegenwoordig zelfs geen schijn van kans meer.
Er zijn vele online trends waar ondernemers met een eigen website of webwinkel zich mee bezig moeten houden en één van deze trends is ‘omnichannel’ of ‘omnichannel retailing’. Wat deze trend precies inhoudt, leest u op deze pagina.
Omnichannel: een korte introductie
Bedrijven die zich bezig houden met omnichannel doen er alles aan om de consument een afgestemde en positieve ervaring met hun bedrijf te geven. Omnichannel wordt vaak vergeleken met multichannel, maar in feite gaat omnichannel veel verder. Bij multichannel worden er namelijk enkel meerdere kanalen aangeboord om producten en/of diensten te verkopen, terwijl omnichannel zich echt focust op de beleving van de klant. Er worden verschillende kanalen gebruikt om klanten te bereiken en door deze kanalen optimaal op elkaar af te stemmen, heeft de klant een consistente (en uiteraard positieve) ervaring met het bedrijf in kwestie.
Omnichannel in de praktijk
Een bedrijf met een uitgebreide omnichannel strategie weet precies welke kanalen gebruikt moeten worden om hun doelgroep te bereiken. Per kanaal wordt er een aantrekkelijk en overtuigend communicatiemiddel aangeboden, dat precies in het geheel van losse communicatiemiddelen past. Het resultaat: een website, een mobiele applicatie, offline communicatiemiddelen en zelfs evenementen die helemaal bij elkaar aansluiten en elkaar ondersteunen.
Bedrijven die aan de slag willen met omnichannel communicatie, moeten ten eerste een website laten maken die helemaal bij de bedrijfsidentiteit en bedrijfsdoelstellingen aansluit. Is deze website eenmaal opgezet, dan kunnen er andere communicatiemiddelen ontwikkeld worden die helemaal bij dit online visitekaartje passen.