Personalized shopping

Een belangrijke trend voor dit jaar: personalized shopping

Wie concurrerend wil blijven in de grote markt met verschillende soorten webwinkels, moet in  ieder geval met de tijd mee gaan. Een belangrijke trend waar u zich in ieder geval aan moet houden als u concurrerend wil blijven, is de trend van personalized shopping. Wat deze trend precies inhoudt en op welke manieren u de trend kunt implementeren in uw online shop, leest u in dit artikel.

 

Personalized shopping: een korte introductie

Personalized shopping betreft het aanbieden van producten, diensten en aanvullende services die helemaal op de individuele klant van uw webwinkel afgestemd zijn. Dit betekent dat u moet weten wat uw klanten willen, dat u klantgroepen moet onderscheiden op basis van wensen, behoeften en verwachtingen en dat u al uw klanten individueel moet geven wat zij van u verwachten. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar in feite geeft u gewoon een beetje extra persoonlijke aandacht aan uw klanten door kleine veranderingen aan te brengen in uw product- en/of dienstenaanbod en uw services. Welke mogelijkheden u heeft om personalized shopping door te voeren in uw webwinkel, leest u in onderstaande alinea.

 

De mogelijkheden van personalized shopping

Een populaire manier om personalized shopping door te voeren in een standaard webwinkel, is door een virtuele helpdesk op te starten. In de virtuele helpdesk kunnen klanten vragen stellen, maar kunnen ze ook persoonlijk advies krijgen. Enkele andere mogelijkheden die u heeft als u uw webwinkel persoonlijker wil maken, zijn de volgende:

  • Het aanbieden van een grote hoeveelheid maten, kleuren of andere producteigenschappen.
  • Het aanbieden van een module die de klant de mogelijkheid geeft een product of dienst naar wens aan te passen.
  • Het opmaken van klantprofielen, om op de informatie in deze klantprofielen in te kunnen spelen.

 

Heeft u een webwinkel met haarproducten, dan biedt u bijvoorbeeld diverse haarproducten aan, geeft u klanten de mogelijkheid een eigen haarpakket samen te stellen of vraagt u klanten naar hun haarkleur om gerichte aanbiedingen te kunnen geven. Het lijkt misschien ingewikkeld, maar iedereen kan zijn of haar webshop persoonlijker maken om met de trend van personalized shopping mee te kunnen doen.