Ontwikkeling: steeds meer webwinkels hebben loyaliteitsprogramma

Het kost minder geld om een bestaande klant te behouden dan om een nieuwe klant binnen te halen. Veel ondernemers houden zich bezig met het vergroten van het klantenbestand, maar het is veel beter om de bestaande klanten in het klantenbestand zo goed mogelijk te bedienen. Steeds meer ondernemers breiden hun webwinkelstrategie uit met een loyaliteitsprogramma voor bestaande klanten en dit is niet voor niets. Een loyaliteitsprogramma is namelijk de beste manier om uw bestaande en meest trouwe klanten te belonen en overtuigen bij u terug te keren, voor nog meer omzet in uw webshop. Wat een loyaliteitsprogramma precies inhoudt, leest u in dit artikel.

 

 

Een loyaliteitsprogramma voor uw trouwe klanten: een korte introductie

Iedere webwinkel heeft een klantenbestand met trouwe klanten, ofwel consumenten die regelmatig terugkomen om een nieuwe aankoop te doen. Het is zelfs zo dat 80 procent van de omzet van de gemiddelde webwinkel binnen wordt gebracht door 20 procent van de klanten, ofwel de trouwe klanten van een webwinkel. Een loyaliteitsprogramma is een programma dat u samenstelt om uw trouwe klanten te belonen voor hun vele aankopen en bovendien te overtuigen nieuwe aankopen te doen. Niet alleen grote bedrijven, maar ook steeds meer kleine ondernemers hebben loyaliteitsprogramma’s. Dit kunnen uitgebreide programma’s zijn waar een heel systeem achter zit, maar het kunnen ook kleinere programma’s betreffen die wat minder professioneel in elkaar zitten. Stuurt u regelmatig een bosje bloemen naar enkele trouwe klanten, dan kunt u dit ook als loyaliteitsprogramma zien.

 

Een loyaliteitsprogramma starten: enkele voorbeelden

Wilt u de trouwe klanten van uw webwinkel ook belonen voor hun vele aankopen en tegelijkertijd overtuigen nog een keer te komen winkelen? Start dan zelf met een loyaliteitsprogramma, net zoals veel andere ondernemers in uw branche. U kunt trouwe klanten bijvoorbeeld korting geven, maar u kunt hen ook voorzien van een extra goede service, een groter aanbod, voorrang bij de sale of simpelweg een cadeau geven. Kijk naar de doelgroep die u wil verrassen, bepaal met welke soort beloning zij het meest blij zullen zijn en baseer hier uw loyaliteitsprogramma op. Wilt u ook een loyaliteitsprogramma voor uw webwinkel laten maken? Dan helpt Exceptis u graag verder.