Online winkelen moet steeds gemakkelijker worden

Toen de eerste webwinkels geïntroduceerd werden, waren consumenten nog niet bekend met online winkelen. Omdat consumenten nog geen ervaring hadden met het online aanschaffen van producten, hadden ze niet zo veel eisen aan de webwinkels die ze gebruikten om bestellingen te plaatsen. Een webwinkel moest betrouwbaar zijn en het liefst bij een bekend merk horen, maar op het gebied van het design, het bestelproces en de verzending van producten waren consumenten niet zo veeleisend. Nu consumenten meer ervaring hebben met online winkelen, worden ze steeds veeleisender. Een webwinkel moet er niet alleen mooi uit zien, maar ook gebruiksvriendelijk zijn en het mogelijk maken zo snel mogelijk producten te bestellen en te betalen. Heeft u nu een webwinkel met een ingewikkeld bestel- en betaalsysteem, dan is het zaak hier snel verandering in te brengen.

 

Het verbeteren van het bestel- en betaalproces: drie tips

Consumenten willen zo snel en gemakkelijk mogelijk online producten willen bestellen. Dit betekent niet alleen dat het bestel- en betaalproces duidelijk moet zijn, maar ook dat de processen uit zo min mogelijk stappen moeten bestaan.

 

Wilt u het bestel- en betaalproces van uw webwinkel verbeteren? Gebruik dan deze drie tips om dit eenvoudig te doen:

  1. Vraag alleen om gegevens die u echt nodig heeft. Moeten consumenten te veel velden invullen bij het bestellen van een product, dan is de kans groot dat ze tussentijds afhaken.
  2. Maak meteen duidelijk welke (bijkomende) kosten uw klanten moeten betalen. Vertel dus niet pas aan het einde van het bestelproces wat de verzendkosten zijn, maar doe dit meteen.
  3. Zorg ervoor dat klanten zich aan kunnen melden om het bestelproces in de toekomst in te korten, maar maak het aanmelden niet verplicht.

 

Door bovenstaande tips op te volgen, kunnen consumenten gemakkelijker en sneller bestellingen plaatsen en hierdoor zullen uw verkopen stijgen.

 

Belangrijk: test uw eigen systemen

Bent u benieuwd of uw bestel- en betaalproces op dit moment gebruiksvriendelijk is? Probeer dan eens zelf een bestelling te plaatsen om uw systeem te testen. Bent u niet helemaal tevreden, dan is het belangrijk om te achterhalen hoe dit komt. Op deze manier kunt u uw bestel- en betaalproces direct verbeteren, eventueel in samenwerking met een expert met verstand van zaken. In sommige gevallen is het optimaliseren van het betaalproces niet voldoende, omdat de lay-out van de website niet aantrekkelijk genoeg is. In dat geval is het ontwikkelen van een complete nieuwe webshop wellicht interessanter voor u. Wilt u liever een complete nieuwe webshop laten maken, dan helpt Exceptis u natuurlijk graag verder.