Een verbeterde zoekbalk is een must!

De meeste webwinkels worden verrijkt met een zoekfunctie, maar deze zoekfunctie werkt lang niet altijd even goed. Veel ondernemers voegen een zoekfunctie aan hun webwinkel toe omdat dit ‘nu eenmaal zo hoort’ en bij het standaard design van een webwinkel hoort, maar investeren niet in een zoekfunctie die echt goed werkt. Het resultaat? Er is wel een zoekfunctie, maar deze functionaliteit levert eigenlijk nooit een toegevoegde waarde en kan zelfs klanten wegjagen naar de concurrent.

 

 

2016: het jaar van de verbeterde zoekbalk

Enkele jaren geleden kwam u als ondernemer nog weg met een zoekfunctie op uw website die eigenlijk helemaal niet goed werkte, maar vandaag de dag kunt u hier echt op afgerekend worden. Consumenten hebben geen zin om het complete aanbod van uw webwinkel te doorzoeken om het product te vinden dat ze willen bestellen en als uw zoekbalk niet goed werkt, gaan ze gewoon naar de concurrent. Werkt de zoekbalk van uw concurrent wel goed, dan zullen zij hier hoogstwaarschijnlijk een aankoop doen en dit betekent dat u een kostbare klant misloopt.

 

 

Test de zoekfunctie van uw webwinkel

De meeste zoekfuncties van webwinkels werken alleen als de exacte productnaam wordt ingetypt of als de zoekterm in ieder geval enkele kloppende kernwoorden bevat. Veel consumenten kunnen hier wel mee overweg, maar er zijn ook mensen die vastlopen bij het intypen van exacte productkenmerken of een exacte productnaam. Zij vullen bijvoorbeeld een synoniem in van de productnaam, schrijven de merknaam verkeerd of weten niet precies waar ze naar op zoek zijn en willen suggesties ontvangen van uw zoekfunctie. Om erachter te komen of u deze consumenten op dit moment ook kunt bedienen met uw zoekfunctie, kunt u de zoekfunctie van uw webwinkel testen. Typ synoniemen in van productnamen, schrijf merknamen verkeerd of schrijf een vage productomschrijving om suggesties te ontvangen en kijk wat er nu gebeurt. Krijgt u goede zoekresultaten? Dan voldoet uw zoekfunctie aan de hedendaagse eisen voor een goede zoekbalk. Krijgt u de verkeerde resultaten of krijgt u helemaal niets, dan moet u de zoekfunctie laten verbeteren om uw klanten beter te bedienen. Wilt u de zoekfunctie van uw website optimaliseren? Exceptis helpt u graag verder.