5 miljard euro omzet voor Nederlandse e-commerce in eerste kwartaal 2016

Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van onderzoeksbureau Gfk, blijkt dat de Nederlandse consument in de eerste drie maanden van 2016 4,9 miljard euro uit heeft gegeven aan online shopping. Opvallend is dat dit bedrag maar liefst 13 procent hoger is dan het bedrag van het jaar daarvoor, wat betekent dat de markt van online shopping nog steeds groeit. Meer over het onderzoek van Gfk en de Nederlandse markt voor webwinkels, leest u in dit artikel.

 

De Nederlandse markt voor webwinkels: de cijfers

De digitale omzet steeg met 13 procent ten opzichte van een jaar eerder, maar de uitgaven aan producten nam met maar liefst 22 procent toe. Volgens Thuiswinkel.org zijn vooral de online bestedingen aan food en near-food artikelen gestegen, namelijk met 57 procent. Ook schoenen en modeaccessoires werden goed verkocht, want in deze markt was sprake van een stijging van 47 procent in het eerste kwartaal van 2016. Andere markten die goed presteren, zijn de online markten voor speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecomproducten. Aan diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets van concerten gaf de Nederlandse consument ongeveer 2,6 miljard euro uit. Dit is een omzetstijging van 6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015.

 

Nog steeds meer aankopen via de mobiele telefoon

Op dit moment wordt ongeveer 8 procent van de online aankopen via de mobiele telefoon betaald. Dit lijkt niet zo veel, maar in vergelijking met de cijfers van een jaar geleden is er sprake van een stijging van 60 procent. Dit betekent dat er nog steeds meer mensen zijn die via hun mobiele telefoon of tablet winkelen en dat deze markt nog altijd in ontwikkeling is. De mobiele telefoon neemt de rol van de desktop dan ook zachtjesaan over en hier moeten ondernemers met een webwinkel zeker op inspelen.

 

Een eigen webwinkel beginnen? Dit is zeker het goede moment

Bent u al een tijdje van plan om een eigen webwinkel te openen, maar twijfelt u nog steeds of dit wel interessant is? Laat u dan overtuigen door de laatste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Gfk. Dit onderzoek vertelt u niet alleen dat het interessant is om een webwinkel te openen, maar ook dat u uw webwinkel in ieder geval mobiel vriendelijk moet maken. Wilt u ook een webshop laten bouwen? Exceptis helpt u niet alleen om een webwinkel te ontwikkelen, maar maakt uw online shop ook volledig mobiel vriendelijk.